miekeenjan.reismee.nl

Nicaragua, San Juan del Sur

San Juan del Sur, Nicaragua

Vanuit Granada zijn we naar de kust in Nicaragua gegaan, de kust vooral de Pacifische trekt ons enorm. Lekker warm en zwemmen in temperaturen van die oceaan van ongeveer 28/30 graden. Heeeeeeeerlijk!!!

Toch maar met de taxi naar het busstation (anders was het ver lopen), daar de bus gepakt naar Rivas en van daaruit een bus naar San Juan del Sur. De bus terminals zijn vaak enorm stoffige zandplaatsen waar het bloedje heet is. Mensen zien je aankomen en wijzen je direct waar je moet zijn voor de bus die je hebben wilt. Soms moet je een kaartje kopen aan een loket en krijg je aangewezen plaatsen, soms moet je gewoon instappen en kun je zitten of moet je staan. En elk briesje wat voorbij komt is welkom. Maar het gaat meestal vrij vlotjes, 't is dodelijk vermoeiend maar de tijd vliegt. Dit was een reis van ongeveer 4 uur.

Onderweg zie je de meest prachtige dingen, van boerderijen, veehouders en landbouwers tot dorpjes waar veel leven is. Dan niet de bergen, rivieren (vaak droog of laag water) en landerijen vergeten. Dit uitzicht is gewoon zo anders dan Nederland dat het enorm boeit.

In San Juan Del Sur werden we weer opgewacht door iemand die wel een leuk hotel voor je heeft. Dan zeggen wij vaak ‘'primero fumar'' (eerst roken). Dat laat ons eerst even aankomen en de boel bekijken, oriënteren waar je bent in het dorp. We zagen al het hotel waar we over gelezen hadden maar zijn toch met hem meegelopen, je weet maar nooit. Dit was geen succes, donkere kamers in een bouwval van een gebouw. Terug naar het eerder genoemde hotel, dit was leuk. Een leuk vrouwtje en voor de kamer een zitje waar we konden roken en gebruik van koelkast wat wij ook vaak fijn vinden om een ontbijtje zelf te maken en een koud biertje te hebben.

San Juan Del Sur ligt in een mooie baai waarin vele boten lagen en perfect gericht op het westen waardoor de zonsondergang weer prachtig was. Toch trok de zee hier niet erg aan om er ook in te gaan zwemmen. Wij zouden met dagtrips naar diverse (grote en kleine) stranden kunnen gaan maar dit was niet wat wij ons ervan voorgesteld hadden. Het dorp was leuk, veel muziek overal, divers eten en zeker de straat waar wij ons hotel hadden, vlak voor de bushalte, je snapt het al, veel bedrijvigheid.

Dus wij vertrekken weer!!