miekeenjan.reismee.nl

El Zonte, El Salvador

El Zonte, El Salvador

De dag welke wij zouden vertrekken vanuit San Pedro naar Antigua gingen we niet. Jan was die nacht ervoor ziek geworden, koorts. Na een hele dag veel geslapen te hebben en de goede zorg van Mieke over zich hebben laten komen is Jan weer helemaal opgeknapt en vertrokken wij die dag erna.

Weer een nacht Antiqua en die dag daarna een reis van een uur of zes naar de kust van El Salvador. De reis ging vlotjes, de grenzen ook. Eerst Guatemala uit en 10 minuten verder El Salvador in. Geen rijen en vriendelijke mensen die 2 minuten in je paspoort kijkt. Geen check van je grote bagage, perfect!!

De eerste indruk van El Salvador is dat ook hier de mensen enorm vriendelijk zijn. Ze luisteren geduldig naar wat je te vragen hebt en vertellen graag over van alles en nog wat. Geen klederdrachten meer zoals in Guatemala, de vrouwen met hun speciale rokken. Hier is het een beetje hipper, lijkt wel. El Salvador is het kleinste land van Centraal Amerika en ook het drukst bevolkte land.

Wij zijn nu in Playa El Zonte, dit is een van de vele stranden van La Libertad. Wij hebben gekozen voor een klein plaatsje en niet een van de grotere, Playa El Tunco, omdat daar volgens Lonely Planet informatie en wat wij hoorden wel heel veel surfdudes zijn. De Pacific is hier een aantrekkelijke trekpleister voor surfers. In het eerste hotel wat wij hier hadden bleek dit ook. Veel jonge lui, bruin en surfliefhebbers. Leuk gezellig maar wij zochten toch wat anders. Nu hebben we een hostel aan het stand, Olas Permanentes, zalig, heerlijk. Hier komen niet alleen de surftoeristen maar vooral San Salvadorianen die een dagje uit doen. De eerste dagen was het nog rustig maar vandaag, zaterdag, zit het vroeg op de dag al lekker vol. Dan hoor je tenminste Spaans om je heen in plaats van Engels. De hele dag het gebulder van die oceaan en het zicht op de meest prachtige golven. Het strand hier heeft een bijzonder lange inloop, wel vijftig meter, is zwart en heeft een fijne structuur. Natuurlijk zitten ook hier weer de vele krabbetjes in het strand. Ook zitten die krabbetjes hier die verschillende schelpen als huisjes gebruiken. Bijzonder grappig. Op het zandterras waar wij nu zitten zie je ze niet, maar toen wij gisteren avond thuis kwamen en er gesproeid was eerder op de avond liepen er wel honderden.

Ook een leuk detail is dat er een rivier uitkomt op de oceaan hier. Door die rivier moeten wij als we van de ene kan naar de andere kant van het dorp gaan via het strand. Zo wisselden wij ook van hotel, met rugzak en al door de rivier op fliplops, dat is toch echt wel backpacken, toch?

Deze dagen dus best lui geweest, zon, zee en zaligheid! Puzzelen, lezen, zwemmen en wandelen. Dan kun je het over meditatie hebben, ga aan het strand zitten en bekijk die golven. Daar kun je je niet van losmaken en je hoofd geraakt echt wel leeg.

Onze verdere plannen worden weer wat concreter. Vraag was of we nu gelijk weer El Salvador uit zouden gaan of nog niet. Morgen (zondag de 3e) zitten we op de helft van onze vakantie. Dan vertrekken we met een lijnbus naar San Salvador om daar een bus ofzo te pakken naar het dorpje Suchitoto. Dit plaatsje/stadje ligt aan een meer in het noorden van El Salvador. Veel cultuur, kunst en festiviteiten wordt ervan gezegd. Wij gaan het meemaken. (zaterdag, 2 februari 2012)